Aranżacja biura
Pierwszym krokiem podczas planowania biura powinien być dobór systemu w jakim chcemy pracować i który jest optymalny do profilu naszej firmy.
Open space
To duża otwarta przestrzeń z wielostanowiskowymi miejscami pracy.
Minimalna powierzchnia przeznaczona na jednego pracownika to 5,8 m2
+ Możliwość przearanżowania stanowisk
+ Łatwa komunikacja między pracownikami
+ Potrzeba mniej miejsca na jednego pracownika
- Brak prywatności
- Hałas
- Zmniejszona koncentracja
Biura typu kombi
To biuro z częścią otwartą dla dużej liczby pracowników i przyległymi pokojami wydzielonymi np. szklanymi ściankami przeznaczonymi na miejsce spotkań i gabinety dla menagerów.
Powierzchnia przeznaczona na jednego pracownika to 10,2 – 18,6 m2.
+ Mniejszy hałas
+ Możliwość odbycia poufnych rozmów
+ Większe poczucie prywatności
- Utrudniona komunikacja pracowników poszczególnych szczebli
- Mniejsza swoboda aranżacji
- Większy koszt
Wnętrza grupowe / pokoje pracy
Powierzchnia przeznaczona na 1 pracownika to 8,4 – 12,4 m2.
Pomieszczenie indywidualne to minimum 20 m2.
+ Maksymalne skupienie
+ Wydzielenie poszczególnych działów firmy
+ Maksymalne poczucie prywatności
- Utrudniona komunikacja
- Potrzebna większa przestrzeń
- Największy koszt wyposarzenia
Jeżeli już zdecydujemy się na konkretny system, wiemy ile chcemy zatrudniać pracowników, możemy obliczyć jak dużej powierzchni potrzebujemy.
Teraz możemy zabrać się za wyposarzenie powierzchni biurowej.
Recepcja
Miejsce pierwszego kontaktu, wizytówka firmy. Recepcja powinna oddawać charakter działalności.
W zależności od potrzeb może być to mała lada przy której siedzi sekretarka lub wydzielona przestrzeń wraz
z poczekalnią.
Przestrzeń dla pracowników
Dostawcy mebli biurowych mogą Cię zaskoczyć wielkim wyborem systemów mebli pracowniczych i gabinetowych. Obecnie biuro można urządzić w każdym stylu. Warto tez zróżnicować meble pracownicze od wyposażenia gabinetów. Zarząd czy właściciel firmy powinien znajdować się w strefie prestiżu, która znajduje się bezpośrednio koło recepcji i sali konferencyjnej. Wyposarzenie tej części ma świadczyć o pozycji firmy.
Sale konferencyjne
Warto zorganizować tą przestrzeń tak, aby mogła ona być używana nie tylko podczas wizyt gości, ale również do konsultacji między pracownikami, lub jako dodatkowe miejsce pracy, jeżeli ktoś potrzebuje się skupić lub popracować tylko z wybrana grupą. W takim systemie stół konferencyjny powinien być wyposażony w media porty umożliwiające podłączenie wszelkich urządzeń. Krzesła także powinny być przewidziane na dłuższe użytkowanie, niż krótkie spotkania.
Strefa pracownicza
Dziś nie ogranicza się jedynie do wc i szafki z czajnikiem. W dużych nowoczesnych biurach organizuje się pokoje śniadaniowe, pokoje wyciszenia czy strefy interakcji. Wszystko to aby podnieść sprawność komunikacji i komfort pracy. Jednocześnie pracownicy posiadając dobrze zorganizowana przestrzeń w biurze i nie muszą wychodzić na lunch czy przerwy poza budynek. Często też zmiana miejsca pracy pobudza kreatywność. Do tej części maja dostęp jedynie pracownicy, więc nie musi ona być oficjalna.
Opracowane przez: Jaga Trendy